ΔΙΑΣΗΜΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ

Διάσημες δίαιτες

Οι περισσότεροι από εμάς όταν αποφασίζουμε να χάσουμε τα «περιττά» κιλά θέλουμε η απώλεια αυτή να είναι ταχύτατη. Έτσι λοιπόν πολλές φορές μπαίνουμε στη διαδικασία υιοθέτησης διαφόρων «διάσημων» διαιτών που πολλές φορές φημολογείται ότι ακολουθούνται και από πολλούς σταρ. Πόσο αληθινά είναι όμως τα αποτελέσματα που υπόσχονται αυτές οι δίαιτες αλλά κυρίως πόσο ασφαλείς είναι και κατά πόσον μπορεί να κινδυνεύει η υγεία μας από αυτές.

 

[highlight]ATKINS[/highlight]

Η πιο διάσημη απ όλες με εκατομμύρια «οπαδούς» σε όλο τον κόσμο. Στηρίζεται στη φιλοσοφία ότι το λίπος «καίγεται» με λίπος. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1970 και πήρε το όνομά της από τον γιατρό που τη δημιούργησε, τον Δρ. Ατκινς. Στηρίζεται στο σκεπτικό ότι το συσσωρευμένο λίπος οφείλεται στην υπερέκκριση ινσουλίνης, η οποία προκαλείται από την κατανάλωση υδατανθράκων. Γι αυτό και σε αυτήν τη δίαιτα απαγορεύονται οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, όπως γλυκά, πατάτες, δημητριακά, ζυμαρικά, όσπρια. Η έλλειψή τους οδηγεί τον οργανισμό στο να «κάψει» το συσσωρευμένο λίπος που υπάρχει. Τι επιτρέπεται: κρέας, αβγά, τυριά, πουλερικά, ψάρια αλλά κάποια λαχανικά, όπως μαρούλι, σπανάκι και λιπαρά όπως βούτυρο, λάδι, κρέμα γάλακτος. Τι απαγορεύεται: ψωμί, ρύζι, πατάτες, φρούτα, κάποια λαχανικά, όπως παντζάρια και αρακάς και γαλακτοκομικά.

[accordions]

[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”] Το βασικότερο πλεονέκτημά της είναι ότι μπορεί κάποιος να χάσει βάρος μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα. Οι πρωτεΐνες ικανοποιούν καλύτερα το αίσθημα κορεσμού.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”] Είναι ανεπαρκής σε βιταμίνες και μέταλλα, όπως βιταμίνες C και D, φυλλικό οξύ και ασβέστιο. Είναι πιθανό η υπερβολική πρόσληψη πρωτεϊνών και λίπους να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, αφυδάτωση, ακόμη και μείωση της πνευματικής απόδοσης ή ακόμα και νευρικότητα. Γι αυτό και είναι δύσκολο να την ακολουθήσει κάποιος που εργάζεται πνευματικά. Επίσης μπορεί να προκληθούν πονοκέφαλοι, πόνοι στις αρθρώσεις και είναι απαγορευτική για όσους πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια. Ακόμη, μετά το τέλος της δίαιτας το άτομο μπορεί εύκολα να ξαναπάρει τα κιλά που έχασε και πολλές φορές και περισσότερα.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΔΙΑΤΑ ΖΩΝΗΣ[/highlight]

Δίαιτα χαμηλής πρόσληψης υδατανθράκων. Βασίζεται στη λογική του ελέγχου της έκκρισης ινσουλίνης από το σώμα. Συστήνεται αναλογία σε μακροθρεπτικά συστατικά να είναι: 40% υδατάνθρακες, 30% πρωτεϊνες και 30% λιπαρά.

[accordions]

[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Μπορεί να επιτευχθεί απώλεια και διατήρηση βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Είναι πολύ δύσκολη στην εφαρμογή της. Επίσης, αμφισβητείται κι αυτή από πολλούς επιστήμονες γιατί οι δίαιτες με υψηλές πρωτεΐνες και μειωμένους υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως δυσλειτουργία των νεφρών. Τι επιτρέπεται: Πολύ κρέας, λιγότερα φρούτα και λαχανικά, και υδατάνθρακες σε συγκεκριμένες δοσολογίες.[/accordion]
[accordion title=”Τι απαγορεύεται:”] Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες όπως ψωμί, ζυμαρικά, κάποια φρούτα, κορεσμένα λίπη.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ ΤΡΟΦΩΝ[/highlight]

Στηρίζεται στη λογική ότι όταν οι υδατάνθαρακες καταναλώνονται με υδατάνθρακες και οι πρωτεΐνες με πρωτεΐνες ευνοείτε η διαδικασία της πέψης και έτσι επιτυγχάνεται καλύτερος έλεγχος του σωματικού βάρους. Σύμφωνα με αυτήν τη δίαιτα απαγορεύεται ο συνδυασμός των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων, ενώ και τα φρούτα θα πρέπει να τρώγονται χωριστά και με προσοχή στους μεταξύ τους συνδυασμούς.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται:”]Επιτρέπεται ο ταυτόχρονος συνδυασμός όμοιων ομάδων τροφίμων. Επίσης θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον τέσσερις ώρες ανάμεσα σε ένα γεύμα της μιας κατηγορίας από την άλλη.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Δεν υπάρχει κάτι το επικίνδυνο σε αυτήν τη δίαιτα.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Δεν υπάρχει σημαντικό αποτέλεσμα.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]BEVERLY HILLS[/highlight]

Η δίαιτα των καλλιτεχνών. Πρόκειται για μια πολύ αυστηρή δίαιτα, που δύσκολα εφαρμόζεται και με αμφίβολα αποτελέσματα. Προσφέρει περίπου 900-1.000 θερμίδες την ημέρα με 90-95% υδατάνθρακες, κυρίως φρούτα και 5% πρωτεΐνες.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται:”] Πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, ελάχιστο άπαχο κρέας. Τι απαγορεύεται: Αλάτι, ζάχαρη, λίπη, πρωτεΐνες (κρέας, αβγά).[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Η απώλεια βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Καταπονεί τον οργανισμό και προκαλεί διάρροιες. Υστερεί σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΔΙΑΙΤΑ «ΟΜΑΔΑ ΑΙΜΑΤΟΣ»[/highlight]

Στηρίζεται στη θεωρία ενός ομοιοπαθητικού γιατρού, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ομάδα αίματος έχει σχέση με διάφορες ασθένειες και για να εξασφαλιστεί η καλή υγεία θα πρέπει να επιλέγονται τροφές «συμβατές» με την ομάδα αίματος. Σύμφωνα με τον εμπνευστή, για κάθε ομάδα αίματος υπάρχουν τροφές «κατάλληλες» και «ακατάλληλες».

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται:”]Σχετίζεται με την ομάδα αίματος. Για παράδειγμα, τα άτομα που έχουν ομάδα αίματος 0 μπορούν να τρώνε κρέας και να αποφεύγουν τα όσπρια και τα γαλακτοκομικά. Όσοι έχουν ομάδα αίματος Α θα πρέπει να τρώνε λαχανικά και να αποφεύγουν τα γαλακτοκομικά. Στην ομάδα Β μπορούν να καταναλώνουν κόκκινο κρέας και ψάρια, όχι όμως κοτόπουλο και όσοι ανήκουν στην ομάδα ΑΒ, μπορούν να τρώνε συνδυασμό όλων των τροφών.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Αμφίβολη ακόμη και η απώλεια βάρους.
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Εμφανίζει πολλά επιστημονικά κενά και εφιστούν την προσοχή, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα διαιτολόγιο από το οποίο απουσιάζει η ισορροπία και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας. Ελλέιψεις σε συστατικά όπως μέταλλα, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΔΙΑΙΤΑ ΤΗΣ ΛΑΧΑΝΟΣΟΥΠΑΣ[/highlight]

Εφαρμόστηκε κυρίως σε ασθενείς όπου απαιτούνταν άμεση απώλεια σωματικού βάρους (κυρίως καρδιοπαθείς προκειμένου να υποβληθούν σε χειρουργείο). Στηρίζεται σε μία σούπα η οποία έχει ως κύριο συστατικό της το λάχανο και περιέχει επίσης κρεμμύδια, πιπεριές, ντομάτες.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται:”]Η παραπάνω σούπα και φρούτα, λαχανικά, κρέας σε ποσότητες και μέρες που ορίζει η δίαιτα.[/accordion][accordion title=”Τι απαγορεύεται:”]Ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί, λάδι, πατάτες κ.ά.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Μεγάλη απώλεια βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Η μεγάλη απώλεια βάρους γίνεται απότομα λόγω πολύ μεγάλης απώλειας υγρών από το σώμα και τα κιλά επανέρχονται σχεδόν αμέσως. Είναι φτωχή σε θρεπτικά συστατικά και προκαλεί ατονία, κόπωση, υπνηλία, αναιμία.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΔΙΑΙΤΑ ΤΗΣ ΜΟΝΟΦΑΓΙΑΣ[/highlight]

Οι δίαιτες αυτού του είδους στηρίζονται σε έναν ή δύο συνδυασμούς τροφών ανεξάρτητα από την ποσότητα.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται:”]Το είδος του φαγητού που επιλέγεται του οποίου η κατανάλωση γίνεται για μέρες.[/accordion]
[accordion title=”Τι απαγορεύεται:”]Οτιδήποτε άλλο εκτός από το φαγητό που έχει επιλεγεί.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Απώλεια βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Πρόκειται για επικίνδυνη δίαιτα, που στερεί τον οργανισμό από πολλές βιταμίνες και γενικά θρεπτικά συστατικά.[/accordion][/accordions]

 

[highlight]ΣΚΑΡΣΝΤΕΙΛ[/highlight]

Βασίζεται στην υψηλή πρόσληψη πρωτεϊνών σε συνδυασμό με χαμηλές θερμίδες και χαμηλή πρόσληψη λίπους. Προσφέρει περίπου 700-1.000 θερμίδες την ημέρα. Διαρκεί δύο εβδομάδες και υπόσχεται απώλεια βάρους μέχρι και 10 κιλά.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται:”]Ως βασικό φρούτο χρησιμοποιείται το γκρέιπ φρουτ. Επιτρέπονται λαχανικά, κρέας, ψάρι, αβγά, φρούτα και πρωτεϊνούχο ψωμί.[/accordion]
[accordion title=”Τι απαγορεύεται:”]Πατάτες, μακαρόνια, ρύζι, ψωμί, ζάχαρη.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”]Σημαντική απώλεια βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”]Έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Μπορεί να παρατηρηθεί ατονία και εκνευρισμός.[/accordion]

 

[highlight]ΣΑΟΥΘΜΠΙΤΣ[/highlight]

Εμπνευστής της είναι ο καρδιολόγος Δρ. Αρθουρ Αγκαστον, με σκοπό την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων. Προτείνεται μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Ο γλυκαιμικός δείκτης αφορά στην ταχύτητα που ένας υδατάνθρακας αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Η δίαιτα αυτή περιλαμβάνει τρία στάδια. Το πρώτο διαρκεί δύο εβδομάδες, υπόσχεται απώλεια βάρους 4 έως 6 κιλών και είναι το πιο δύσκολο απ’όλα, διότι παρότι συνιστά φυσιολογικές μερίδες φαγητού (κυρίως ψάρια, κοτόπουλο, γαλοπούλα και σαλάτες), απαγορεύει τους υδατάνθρακες (ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, δημητριακά, φρούτα κτλ.). Το δεύτερο στάδιο, κατά το οποίο χάνει κανείς 0,5 έως 1 κιλό την εβδομάδα, διαρκεί όσο καιρό απαιτείται για να φθάσει κανείς στο επιθυμητό βάρος, ενώ το τρίτο είναι το στάδιο της συντήρησης.

[accordions]

[accordion title=”Τι επιτρέπεται:”] κρέας, ψάρια, κοτόπουλο, λαχανικά.[/accordion]
[accordion title=”Τι απαγορεύεται:”] τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως ψωμί, ρύζι, δημητριακά, ζυμαρικά, φρούτα.[/accordion]
[accordion title=”Πλεονεκτήματα:”] Απώλεια και διατήρηση βάρους.[/accordion]
[accordion title=”Μειονεκτήματα:”] Η δίαιτα αυτή, όπως και άλλες με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων, μπορεί να φέρει πονοκεφάλους, ζάλη και αδυναμία.[/accordion]

Το σίγουρο είναι ότι κάποιες από αυτές έχουν και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Γι αυτό και το προτιμότερο είναι πριν ακολουθήσουμε πιστά μία από τις δίαιτες να συμβουλευτούμε έναν ειδικό.[/accordions]

 

Δημητρούλης Μάνος, Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου,
Msc Αθλητικής Διατροφής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Dietstories 2007

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ
Dietstories:
No sugar challenge
Δείτε επίσης
Δείτε στο Youtube

Δείτε επίσης

Το αγαπημένο σε πολλούς και πολλές φρούτο άνοιξης-καλοκαιριού φαίνεται να έχει πολλά οφέλη για την υγεία. Ποια είναι αυτά;  

Είναι ένα γλυκό ή και ο καφές η καλύτερη λύση για να προσλάβουμε άμεσα ενέργεια και να συνεχίσουμε το διάβασμα;

Τι δείχνουν οι τελευταίες μελέτες για την συσχέτιση της πρόσληψης ω-3 λιπαρών οξέων και της εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη;   Γνωρίζουμε

Καλάθι
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας. Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies από εμάς.
Ξεκινήστε να πληκτρολογείτε αυτό που θέλετε.