ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΔΕΡΜΑΤΟΣ

Πώς θα βελτιώσετε μέσω της διατροφής την υγεία δέρματος σας;

 

Το υγιές, νεανικό δέρμα είναι η βασικότερη επιθυμία γυναικών και ανδρών, με τεράστια ποσά να δαπανώνται σε προϊόντα ομορφιάς και αντιγήρανσης. Ωστόσο, η διατροφή και ο τρόπος ζωής είναι οι βασικότερες παράμετροι που επηρεάζουν την υγεία του δέρματος.

 

Είναι το υγιές δέρμα στα γονίδια μας;

Οι περισσότεροι από εμάς γεννιούνται με δέρμα γεμάτο υγεία. Ωστόσο, με το πέρασμα του χρόνου το δέρμα γίνεται ολοένα και λιγότερο ανθεκτικό στις καθημερινές δοκιμασίες. Σίγουρα δεν είναι καθαρά γενετικό το θέμα αυτό αλλά η καθημερινή συμπεριφορά και διατροφή το επηρεάζουν σημαντικά. Εν συντομία οι βασικότερες αιτίες των ρυτίδων, των μαύρων κύκλων και του ξηρού και αφυδατωμένου δέρματος είναι οι παρακάτω:

  • Κάπνισμα
  • Παρατεταμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία
  • Κακή διατροφή φτωχή σε ευεργετικά θρεπτικά συστατικά
  • Έλλειψη ύπνου και ανάπαυσης
  • Υπερβολικό άγχος
  • Γενετικό υπόβαθρο

 

Ταΐστε το δέρμα σας

Καταρχήν είναι ανακουφιστικό να γνωρίζεται ότι δεν υπάρχει τρόφιμο ή ομάδα τροφίμων που πρέπει να αποφεύγετε τελείως. Επίσης, είναι χρήσιμο να γνωρίζεται ότι δεν υπάρχουν κάποια μαγικά τρόφιμα που πρέπει οπωσδήποτε να καταναλώνετε. Υπάρχουν όμως βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του δέρματος. Αυτά είναι η βιταμίνη Α, βιταμίνη C, η ριβοφλαβίνη (Β2), η νιασίνη (Β3), η πυριδοξίνη (Β6), η βιταμίνη E, τα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα, ο ψευδάργυρος, το λυκοπένιο και το σελήνιο. Ανεπάρκεια όλων των παραπάνω θρεπτικών συστατικών έχει συνδεθεί με διάφορα προβλήματα στην υγεία του δέρματος.

 

Η ποικιλία είναι το κλειδί

Το πιο σημαντικό διατροφικό tip είναι η επιλογή μεγάλης γκάμας τροφίμων. Κανένα φαγητό και καμία ομάδα τροφίμων δε μπορεί να παρέχει το σύνολο των θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητα για το ανθρώπινο σώμα και δέρμα. Όλες οι επιστημονικές μελέτες απέδειξαν ότι η ισορροπημένη υγιεινή διατροφή που περιέχει τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων εξασφαλίζει τη βέλτιστη πρόσληψη σημαντικών θρεπτικών συστατικών για υγιές δέρμα και πρόληψη γήρανσης.

Επιπλέον, η ισορροπημένη διατροφή θα παρέχει τα απαραίτητα αντιοξειδωτικά, που έχει αποδειχθεί ότι με βεβαιότητα βοηθούν στην προστασία και την επανόρθωση του δέρματος. Όπως πολλές φορές έχουμε ακούσει οι ελεύθερες ρίζες είναι παραπροϊόντα φυσιολογικών διεργασιών του ανθρωπίνου σώματος, όπως ο μεταβολισμός τροφής και η αναπνοή, αλλά μπορεί να βρεθούν στον ανθρώπινο οργανισμό και από περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως το κάπνισμα, η μόλυνση των φυσικών πόρων και η υπεριώδης ηλιακή ακτινοβολία. Πέρα από πολλές άλλες βλαπτικές επιδράσεις της συσσώρευσης ελευθέρων ριζών στο ανθρώπινο σώμα, οι ελεύθερες ρίζες μπορεί να προκαλούν πρόωση γήρανση και πιθανώς καρκίνου στον δερματικό ιστό. Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών και άρα μειώνουν σημαντικά την επίδραση τους στο δέρμα. Επιπρόσθετα, τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην ανάπλαση του δέρματος και στη διαδικασία παραγωγής νέων κυττάρων στο δερματικό ιστό. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι οι σπουδαιότερες πηγές αντιοξειδωτικών συστατικών.

 

Διατροφικά Tips

Οι ουσίες που συσχετίζονται με καλή υγεία δέρματος αναφέρθηκαν παραπάνω αυτές περιέχονται σε μεγάλες ποσότητες σε τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, τα όσπρια, το ψάρι, τα φρούτα και τα λαχανικά, αλλά και στα δημητριακά ολικής αλέσεως, στους ξηρούς καρπούς και στο πράσινο τσάι.

Πιο συγκεκριμένα, το ελαιόλαδο πρέπει να προστίθεται ωμό ή προς το τέλος του μαγειρέματος και η θερμοκρασία να είναι πάντα χαμηλή, ώστε να μη μειωθεί η συγκέντρωση των αντιοξειδωτικών συστατικών του. Μετά τους 180ο C μεταβάλλεται η χημική δομή του και όχι μόνο χάνει πολλές από τις ιδιότητες του αλλά μετατρέπεται και σε αρωματικούς υδρογονάνθρακες, ουσίες ιδιαίτερα επικίνδυνες για τον οργανισμό. Το τηγάνισμα και το σοτάρισμα αναστέλλουν σε μεγάλο βαθμό την αντιοξειδωτική δράση του ελαιολάδου.
 Τα όσπρια είναι σημαντικές πηγές αντιοξειδωτικών βιταμινών και θα πρέπει να βρίσκονται στη διατροφή μία ή δύο φορές την εβδομάδα απαραιτήτως. Το ψάρι περιέχει μεγάλες ποσότητες ω-3 λιπαρών οξέων και θα πρέπει να αντικαθιστά το κρέας στη διατροφή μας.

Ίσως το πλουσιότερο ψάρι σε πολυακόρεστα λιπαρά και ιδιαίτερα ωφέλιμο για τον ανθρώπινο οργανισμό να είναι η σαρδέλα, ενώ ο σολομός φέρει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα.

Τα φρούτα και οι σαλάτες έχουν πολλές γνωστές ευεργετικές ιδιότητες, μια εκ των οποίων είναι και η αντιοξειδωτική δράση τους. Όλες τις εποχές μπορούμε να έχουμε στο τραπέζι μας ωμές ή βραστές σαλάτες, πηγές βιταμινών και φλαβονών, ουσίες εντελώς απαραίτητες για την καθημερινή ενίσχυση του αντιοξειδωτικού και ανοσοποιητικού μας συστήματος. Τα μούρα, το ρόδι, τα καρότα και το αβοκάντο φαίνεται να συγκεντρώνουν τα πιο ωφέλιμα χαρακτηριστικά στην κατηγορία αυτή.

Το συμπέρασμα από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι η Μεσογειακή διατροφή αποτελεί τη βάση της καλής υγείας του δέρματος και της αντιγήρανσης.

Ελαιόλαδο ωμό σε υψηλές ποσότητες, συχνή κατανάλωση οσπρίων και ψαριών, αντικαθιστώντας το κρέας, φρούτα και λαχανικά ως βάση του διαιτολογίου και τέλος χρήση δημητριακών αλλά και κάποιων ξηρών καρπών ως υγιεινών ενδιαμέσων γευμάτων μπορούν να αποτελέσουν το ελιξίριο της νεότητας.

 

Μην ξεχνάτε τα υγρά

Είναι ζωτικής σημασίας η αυξημένη κατανάλωση υγρών. Τουλάχιστον 6 ποτήρια υγρών το χειμώνα και τουλάχιστον 9 ποτήρια υγρών το καλοκαίρι. Τα υγρά αυτά πρέπει να είναι κυρίως νερό αλλά και τσάι και χυμοί. Η μεγάλες ποσότητες υγρών βοηθούν στην ενυδάτωση του δέρματος και επιπλέον βοηθούν στην αποβολή των τοξινών από τον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Κατανάλωση αλκοόλ με μέτρο

Μεγάλες ποσότητες αλκοόλ προκαλούν αφυδάτωση που επηρεάζει πολύ την εμφάνιση του δέρματος. Μεγάλες προσλήψεις αλκοόλ, πέρα από τις αρνητικές επιδράσεις στο ήπαρ, στην αρτηριακή πίεση και στην καρδιακή λειτουργία, μακροπρόθεσμα μπορούν να δημιουργήσουν ρυτίδες και χρόνια αφυδατωμένο δέρμα. 3-4 ποτήρια κρασί ή μπύρας ή 1-2 σκληρά ποτά την εβδομάδα είναι οι προτεινόμενες συστάσεις για τις γυναίκες με τις ποσότητες αυτές να διπλασιάζονται περίπου στις συστάσεις για άνδρες.

 

Τι ισχύει για τη σοκολάτα;

Η σοκολάτα είχε ενοχοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια για την κακή υγεία του δέρματος. Ωστόσο, όλες οι πρόσφατες επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι μικρές ποσότητες όπως 30 γραμμάρια σοκολάτας και ειδικά μαύρης σε ημερήσια βάση δεν επιβαρύνουν την υγεία του δέρματος.

 

Τι ισχύει με τη σοκολάτα κατά την ακμή;

Παρότι η συσχέτιση μεταξύ ακμής και πρόσληψης λιπαρών οξέων από τη διατροφή έχει απορριφθεί πλέον, τα τελευταία έτη φαίνεται ότι υψηλή πρόσληψη ραφιναρισμένων υδατανθράκων έχει σαν αποτέλεσμα την υπερινσουλιναιμία και άρα την αύξηση έκκρισης ανδρογόνων, που σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση και επιδείνωση της ακμής. Μια κλινική μελέτη πρότεινε ότι η δίαιτα με πολλά τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη μπορεί να είναι πλεονεκτική σε αυτή την περίπτωση.

 

Ποια συμπληρώματα διατροφής μπορούν να βοηθήσουν;

Τα θρεπτικά συστατικά που είναι τα πιο σημαντικά για την υγεία του δέρματος αναφέρθηκαν παραπάνω. Σε κάθε περίπτωση παραπάνω ποσότητες από τις συνιστώμενες στα θρεπτικά συστατικά αυτά δεν έχουν επιπλέον ευεργετικές επιδράσεις. Εάν λοιπόν ο διαιτολόγος θεωρήσει ότι η διατροφή σας δεν καλύπτει τη συνιστώμενη πρόσληψη συμπληρώματα βιταμινών Β, Ε, Α, C και ψευδαργύρου και σεληνίου πιθανώς να είναι ευεργετικά.

 

Προσοχή στην έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία

Ένα πολύ σημαντικό βήμα στην προστασία του δέρματος είναι η προστασία από τον ήλιο. Η αόρατη υπεριώδης ακτινοβολία μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες στο δέρμα με αποτέλεσμα τις ρυτίδες, τις ραγάδες, την αφυδάτωση και τη σκληρότητα δέρματος αλλά και μακροπρόθεσμα σε κάποιες περιπτώσεις πολύ πιο σοβαρές διαταραχές όπως καρκίνος του δέρματος, πάθηση η οποία τα τελευταία χρόνια και με τη ραγδαία μείωση του όζοντος έχει τεράστιο επιπολασμό.

 

Αποφύγετε το κάπνισμα

Η επιστημονική μελέτη έχει δείξει ότι το κάπνισμα μπορεί να επιταχύνει τη φυσιολογική γήρανση του δέρματος. Ειδικά για άτομα που καπνίζουν πάνω από 10 χρόνια τα αποτελέσματα στη γήρανση του δέρματος είναι εμφανή.

 

Βρείτε χρόνο για ξεκούραση και ύπνο

Το υπερβολικό άγχος και οι ρυθμοί της καθημερινότητας με τις λιγοστές ώρες χαλάρωσης βλάπτουν και την υγεία του δέρματος. Τουλάχιστον 7-8 ώρες είναι απαραίτητες για έναν υγιή ενήλικα ώστε οι μαύροι κύκλοι και οι ρυτίδες να μην εμφανίζονται.

 

Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα

Η τακτική φυσική δραστηριότητα που συμπεριλαμβάνει άσκηση αερόβιας μορφής όπως το τρέξιμο, ο χορός, το γρήγορο περπάτημα, το ποδήλατο, βοηθούν στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος που με τη σειρά της βοηθά στην αναδόμηση του δερματικού ιστού. Επιπλέον, η εφίδρωση επάγει την έκκριση τoυ σμήγματος που αποτελεί το καλύτερο φυσικό γαλάκτωμα για το δέρμα.

 

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ
Dietstories:
No sugar challenge
Δείτε επίσης
Δείτε στο Youtube

Δείτε επίσης

Το αγαπημένο σε πολλούς και πολλές φρούτο άνοιξης-καλοκαιριού φαίνεται να έχει πολλά οφέλη για την υγεία. Ποια είναι αυτά;  

Είναι ένα γλυκό ή και ο καφές η καλύτερη λύση για να προσλάβουμε άμεσα ενέργεια και να συνεχίσουμε το διάβασμα;

Τι δείχνουν οι τελευταίες μελέτες για την συσχέτιση της πρόσληψης ω-3 λιπαρών οξέων και της εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη;   Γνωρίζουμε

Καλάθι
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας. Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies από εμάς.
Ξεκινήστε να πληκτρολογείτε αυτό που θέλετε.